مناظره زنده تلويزيوني محمود احمدي‌نژاد كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و حجت‌الاسلام مهدي كروبي ديگر كانديداي انتخابات شب گذشته برگزار شد كه متن كامل آن به شرح زير است:
مهدي كروبي به عنوان شروع كننده مناظره در پاسخ به سوال مجري اين برنامه مبني بر اينكه شما در سخنان خود واژه‌هاي همچون عدالت اقتصادي، برنامه ريزي و موضوع هزينه كردن درآمد نفتي را مطرح كرديد و طرح خود را در مقايسه با طرحي كه در حال عمل از سوي احمدي نژاد است چگونه مقايسه مي‌كنيد؟ گفت: شما بحث خوبي را مطرح كرده‌ايد و سوال بسيار درستي است اما من قبلا شعاري دادم و انگيزه حضور خود را اعلام كردم و روي آن بحث مي‌كنم كه به چه دليل در عرصه حضور پيدا كردم و انگيزه من چه چيز بوده است و اينك من گفته ام براي تغيير آمده ام و مخصوصا بر روي قوه مجريه تكيه كرده ام و براي رئيس جمهور شدن آمده‌ام.
وي افزود: در رقابت انتخاباتي هم آقاي احمدي نژاد و جناب آقاي موسوي كه از دوستان خوب من هستند و جناب آقاي رضايي نيز حضور پيدا كرده‌اند و در گذشته نيز صحبت آقاي خاتمي بود و مدتي هم حضور داشتند و من اعلام كردم كه چون حزب تشكيل داده ام براي تغيير آماده‌ام و براي يك حركت جديد حضور پيدا كرده‌ام و به خصوص آمده‌ام تا در سياست‌هاي آقاي احمدي نژاد تغيير ايجاد كنم.

دو اشكال اساسي به شيوه اداره آقاي احمدي نژاد
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم در ادامه با بيان اينكه من دو اشكال اساسي به شيوه اداره آقاي احمدي نژاد دارم، گفت: اوايل كه از من سوال مي‌كردند من اگر سوال و اشكالي داشتم جواب نمي‌دادم و اعلام مي‌كردم كه دولت آمده و كار خود را شروع كرده و اين در حالي بود كه من معترض بودم اما چون شوراي نگهبان ديگر تائيد و تنفيذ كرده بود ما ديگر بر روي آن بحث نمي‌كرديم اما گاهي اشكالات و ايراداتي وارد مي‌كنيم و حتي مدتي هيچ نقدي نمي‌كردم اما اين اواخر كه آمدم ديگر مصمم شدم و نقدهايم بيشتر شد و حتي خودم را براي اين كار آماده كردم.

كروبي: بارها گفته‌ام كه يك 4 سال ديگر حق اين رئيس دولت است
وي افزود: من گفته ام اين آقايي كه امروز رئيس دولت است، 4 سال حضور داشته است و بارها گفته‌ام كه يك 4 سال ديگر حق او است و به عبارتي او مشغول و مسلط و بر اوضاع حاكم است و ما پياده هستيم و من آماده هستم كه در اين جهت بحث و گفت و گو كنيم.
كروبي با بيان اينكه من به خود احمدي نژاد و بسياري از دوستان ايشان بحث اصولي دارم، گفت: من امروز در اداره كشور كاملا نارسايي مي‌بينيم و هم به شيوه اداره كشور و هم به شخص و هم به شيوه ايشان اعتراض دارم به خصوص اشكالات شخصي مهمي به خود آقاي احمدي نژاد دارم كه طبيعي است كه آن را بگويم و آقاي احمدي نژاد هم دفاع كنند و داوري هم با مردم باشد.
وي ادامه داد: من معتقدم كه ابتدا بايد خيلي صريح، روشن و شفاف سخنانم را بيان كنم و آقاي احمدي نژاد هم صريح و شفاف و يا هر جور كه خودشان صلاح مي‌دانند پاسخ دهند.
وي افزود: آقاي احمدي نژاد يك سلسله اطلاعاتي را ارائه مي‌كنند كه قاعدتا اين اطلاعات غلط مي‌باشد كه ما يا بايد بگوييم كه اين اطلاعات غلط است يا اينكه خدايي ناكرده بايد بگويم كه آقاي احمدي نژاد خلاف مي‌گويد و غير واقعي حرف مي‌زند و به نظر من از اين دو مورد خارج نيست و ممكن است اگر ايشان صحبت كنند مردم برداشت ديگري كنند اما من با قاطعيت و با صراحت سخن مي‌گويم.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم ادامه داد: بايد بگويم يا اطلاعات غلطي به ايشان مي‌دهند كه باعث مي‌شود كه ايشان گمراه شوند چرا كه خود بنده هم مسئول بودم و مي‌دانم كه به مسئولين بسياري از اوقات اطلاعاتي مي‌دهند كه آن اطلاعات موجب اشتباه مي‌شود و يا اينكه نه، خود ايشان بنايشان بر اين است.

هاله نور
كروبي در ادامه اظهار داشت: بنده معتقدم كه از اول مسئوليت دولت آقاي احمدي نژاد اگر برخوردي معقول و منطقي و حساب شده با آقاي احمدي نژاد مي‌شد اوضاع به اين مسير كشيده نمي‌شد و آن مساله، ماجراي هاله نور است.
وي با توضيح ماجراي هاله نور گفت: زماني كه بحث هاله نور را شنيدم اول باورم نشد اما كسي كه البته نمي‌خواهم اسم او را ببرم به او گفتم كه اينقدر لازم نيست در انتخابات دشمني شود و كسي بيايد هر چيزي را جعل كند و به طرف نسبت دهد و تا من فيلم آن را نديدم و تا از قم تحقيق نكردم باورم نشد اما مشاهده كردم كه ايشان نشسته اند و براي آقاي جواد آملي صحبت مي‌كنند و با صراحت مي‌گويند كه زماني كه صحبت من تمام شد افراد به من گفتند كه يك هاله‌اي از نور دور تو را فرا گرفته است و زماني كه صحبت مي‌كردم اين افراد آنقدر خوب گوش مي‌دادند كه چشمان اين افراد هم حركت نمي‌كرد و همه به چهره من نگاه مي‌كنند.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم ادامه داد: در حالي كه فاصله فرد سخنران تا افرادي كه گوش مي‌كردند آنقدر زياد بود كه حتي اگر يك چشم قوي و تيز بين باشد و آن فرد تمام حواسش كه به سخنراني است جمع باشد چگونه مي‌شود كه ايشان هم هاله نور ديگران را مي‌بينند و هم خود ايشان تمام چشم‌هاي افراد را مي‌بييند و چون اين قضيه به مسائل مذهبي باز مي‌گردد من بسيار ناراحت شدم.
حجت الاسلام والمسلمين كروبي در ادامه اظهار داشت: آقاي احمدي نژاد به نظر من عنايت نكردند ولي آيت الله جوادي آملي كه از قديم به ايشان ارادت دارم و پس از پاسخش به احمدي نژاد ارادتم به او بيشتر شد و در تشييع جنازه مرحوم آيت الله بهجت خدمت ايشان رفتم و ايشان شروع كردند به طور عالمانه ايشان را نصحيت كردند و آقاي احمدي نژاد را توجه دادند و به براي ايشان 2 الي 3 روايت خواندند كه ائمه معصومين ما با وجود پيغمبر دستور داده بود كه حتي بچه و حيوان را فريب ندهيد.
وي افزود: من حتي سي دي آن را آورده‌ام اما تا زماني كه خودم آن را مشاهد نكردم اين موضوع را باور نكردم و صادقانه بگويم كه تلويزيون مانع شد. چرا كه قرار بود اين موضوع را پخش كنيم.

دزديدن احمدي نژاد از سوي آمريكايي ها
وي با بيان اينكه آقاي احمدي نژاد زماني كه به عراق تشريف برده بودند گفته بودند كه قرار بود آمريكايي ‌ها ايشان را بدزدند اما با يك نقشه به ايران آمدند، گفت: اينكه آمريكا خبيث و مستكبر است شكي نيست اما در دنيا حساب و كتابي وجود دارد و اين گونه نيست كه بخواهند كسي را بدزدند چرا كه آنها محاسبه منافع ملي خود را مي‌كنند.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم با اشاره به سفر خود به آمريكا گفت: در آمريكا بيشترين حفاظت را بنده داشتم اين دعوت هم بين المجالس بود و پس از پايان مجلس پنجم زماني كه مجلس ششم آغاز شد من به آمريكا رفتم و آنها از اين سگ‌هاي كه همه جا را كنترل مي‌كردند و ماموراني كه حضور داشتند و مراقبت‌هايي را كه مي‌كردند و ما هيچ جا نرفتيم و فقط دو شب آنجا بوديم و ما را با يك كشتي گردانند و بالاي سر ما هم هليكوپتر و همه امكان در اختيار ما بود لذا آنها مي‌فهمند كه اگر يك رئيس جمهور را بدزدند چه عواقبي براي آنها دارد.
كروبي ادامه داد: جالب‌تر اين است كه آقاي احمدي نژاد چند روز بعد اعلام كرد كه اين آمريكايي‌ها در اثر برخوردهاي من و عكس‌هايي كه با آنها گرفتيم در حالي كه بوش خواسته بود ديوار صوتي ايران را بشكند آن سرباز‌ها از بوش اطاعت نكردند يعني ايشان آنقدر در آنجا نفوذ كرده بود كه اين نفوذ ايشان موجب شده بود كه حتي فرمان بوش هم اطاعت نشود در حالي كه بوش دنيا، افغانستان و عراق را به آتش كشيد لذا ما از اين گونه بحث‌ها تعجب كرديم.

ساختگي بودن ادعاها
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در اين ادامه اين مناظره با اشاره به سخنان مهدي كروبي در خصوص هاله‌ نور و مسائلي كه در خصوص آمريكا مطرح شد، گفت: به نظر من بحث‌هاي كه آقاي كروبي مطرح كردند اصلا نياز به پاسخ ندارد چرا كه اين موارد هرگز به اداره كشور و شيوه مديريت كشور مربوط نيست و من تصور كردم كه ايشان مي‌خواهند تصميمات بزرگي كه دولت در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي و صنعتي گرفته است را بيان كنند.
وي افزود: آقاي كروبي دو ادعا را مطرح كردند كه در ادعاي اول ساختگي بودن آن كاملا مشخص و معلوم است و در دومي هم انگار ايشان جاي آمريكايي‌ها نشسته و از آنها دفاع مي‌كنند و بهتر است اجازه دهند در اين خصوص خود آمريكايي‌ها اظهار نظر كنند.
اجراي عدالت
رئيس جمهور خطاب به ملت ايران گفت: ملت ايران شايسته جايگاه هاي بلند چه در منطقه و چه در جهان است و ملت ما به دنبال عدالت، عزت، پيشرفت و تعالي كشور هستند و امام راحل و مقام معظم رهبري هم همين امر را خواستند و حتي ملت و تاريخ ما نيز چنين چيزي را طلب مي‌كند و مي‌خواهد لذا ما بايد به دنبال اجراي عدالت باشيم چراكه در اجراي عدالت هيچگونه ترديدي وجود ندارد و عدالت اقتصادي و اجتماعي زمينه پيشرفت كشور است.

شاخص هاي روبه رشد اقتصادي
احمدي نژاد با اشاره به آمار‌ها و ارقام‌ها و با بيان اينكه مي‌خواهم مقايسه كوتاهي در چند شاخص براي مردم داشته باشم، گفت: يكي از شاخص‌هاي اصلي اقتصادي كشور توليد ناخالص داخلي است و اين آمار‌هايي كه نشان مي‌دهم گزارش مركز آمار ايران و بانك مركزي از سال 60 تا به امروز است.
افزايش توليد ناخالص داخلي و كاهش بيكاري
وي با نشان دادن نمودارها به دوربين تلويزيون ادامه داد: همان طور كه مشاهده مي‌كنيد توليد ناخالص داخلي در دولت نهم علي رغم همه تحريم‌ها و فشارها 6.25 درصد طي 3 سال شده در حالي كه در دولت گذشته 5.61 درصد بود و در حالي كه ما تحريم و بحران هاي جهاني داشتيم اما رشد اقتصادي ما افزايش پيدا كرد.
رئيس جمهور يكي ديگر از شاخص‌ها را نرخ بيكاري ناميد و با ارائه آمار آن به مردم گفت: از سال 83 تا امروز نرخ بيكاري در فصل حساب مي‌شود كه من يك فصل از آن را به عنوان نمونه آمده‌ام كه فصل بهار است و ما در ابتداي سال 84 نرخ بيكاري‌مان بالا بوده اما از ابتداي 84 نرخ بيكاري رو به كاهش است و اين امر به طور مستمر است و اين كاملا روشن است.
احمدي نژاد افزود: اين امر در حالي اتفاق مي‌افتد كه در تمام دنيا نرخ بيكاري در حال افزايش است.
وي به يك شاخص ديگر به نام ضريب جيني اشاره كرد و اظهار داشت: ضريب جيني يعني فاصله در آمدي بين دهك‌ها كه بايد كاهش پيدا كند و شما مشاهده مي‌كنيد كه بدترين وضع سال 60 تا 63 و بهترين وضع كه 0.38 درصد است براي اولين بار در تاريخ اقتصاد ايران در اين دولت اتفاق افتاده است و دليل آن هم توضيح سهام عدالت و افزايش حقوق ثابت براي طبقات پايين جامعه و تحت پوشش‌هاي نهادهاي حمايتي كه‌ حقوشان افزايش يافته و آخرين آمار اين ضريب جيني براي سال 87 است كه همين دو روز گذشته توسط مركز آمار ايران منتشر شده است.

رفاه و تامين اجتماعي
رئيس جمهور با اشاره به ديگر شاخص‌ها گفت: يكي ديگر از شاخص‌ها رفاه و تامين اجتماعي است و حقوق بازنشستگان در ابتداي اين دولت 139 هزار تومان بود اما در پايان اين دولت به 496 هزار تومان رسيد و اين متوسط دريافتي بازنشستگان ما است كه 256 درصد در راستاي عدالت رشد داشته است.

احمدي نژاد: ريشه تورم استقراض دولت هاي قبلي از بانك مركزي است
احمدي نژاد با اشاره به ريشه هاي تورم گفت: يكي از دلايل تورم و بهم ريختگي اقتصاد بدهي‌ دولت‌ها به بانك مركزي است كه از سال 60 تا سال 67 تمام دولت‌ها از بانك مركزي پول برداشت مي‌كردند كه تا قبل از اين دولت نيز ادامه داشت و بدهكار بانك مركزي بودند و 11 هزار ميليارد تومان به قيمت جاري بدهكار بودند در حالي كه ما 7 تومان سال 60 را همان 7 تومان حساب كرده‌ايم و اگر آن را به قيمت امروز حساب كنيم منحني خود را به سمت بالا مي‌كشند اما اين بدهي‌ها از ابتداي اين دولت كاهش پيدا كرده و تغيير يافته است.
وي افزود: در دولت 60 تا 63، 318 ميليارد تومان به قيمت همان روز از بانك مركزي برداشته شده بود و خرج كرده بودند و در سال 64 تا سال 67، 594 ميليارد تومان و در سال 68 تا 71 ، 340 ميليارد تومان و در سال 72 تا 75، 2 هزار و 653 ميليارد تومان و در سال 76 تا سال 79 ، يك هزار و 995 ميليارد تومان و در سال 80 تا 83 كه پيش از دولت نهم بود اين پول‌ها در بازار به پول موجود اضافه شده است و ريشه تورم است و 5 هزار و 107 ميليارد تومان در اين دولت تا به امروز وجود داشته كه ما 2 هزار و ميليارد تومان از آن را به بانك مركزي باز گردانده‌ايم و اين يعني پولي كه دولت هاي قبل گرفته اند و خرج كرده اند و دولت نهم باز گردانده است.
رئيس جمهور يكي ديگر از شاخص‌ها را تورم دانست و اظهار داشت: ما شاخص تورم را 4 سال به 4 سال و از سال 60 داريم كه در 4 سال اول دولت‌ها نرخ تورم علي رغم بحران جهاني و علي‌رغم اين همه بدهي دولت قبلي به بانك مركزي به گونه‌اي است كه 4 سال اول دولت نهم از همه آنها كمتر است يعني 4 سال اين دولت 16.5 درصد و 4 سال اول دولت آقاي خاتمي 17.03 درصد و 4 سال اول دولت آقاي هاشمي 17.58 و 4 سال اول دولت آقاي ميرحسين موسوي 18.9 درصد است.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه نرخ تورم در ايران كمتر از 4 ساله اول است گفت: در حال حاضر اين نرخ رو به پايين و زير 15 درصد است و به لطف خدا آن را يك رقمي خواهيم كرد در حالي كه در تمام دنيا اين نرخ در حال افزايش است و در كشورهاي بدون نفت از 9.3 به 15درصد و در كشورهاي نفتي خليج فارس از 10.3 به 15.6 درصد رسيده است و معني آن اين است كه بيش از 50 درصد به عدد تورم اضافه شده است.
وي ادامه داد: در همه جاي دنيا نرخ تورم به سرعت در حال افزايش است اما در ايران اين نرخ در حال كاهش است و اين موارد يعني دولت يك برنامه روشن، جدي و عالمانه را براي اقتصاد كشور در پيش گرفته و در حال جلو بردن كشور است.
رئيس جمهور تاكيد كرد: انعكاس اداره كشور در همين اطلاعات است و اين اطلاعات همان اطلاعاتي است كه افرادي آن را تعيين مي‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهيه آن هستند و با روشي آن را تعيين مي‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهيه آن هستند.
احمدي نژاد خطاب به افرادي كه مي‌گويند اداره كشور بر روش غلطي استوار است گفت: وقتي مي‌گوييد اداره كشور بر روش غلطي است بايد اين موارد را با هم مقايسه كنيد وگرنه اينكه فردي صحبتي كرده است و يا گفته است كه مردم به حرف من گوش مي‌دادند يا نمي‌دانند، مطرح نيست.
وي خطاب به كروبي گفت: آقاي كروبي من متاسفم و سوال اين است كه آيا مي‌توان با اين حرفها كشور را اداره كرد و اينكه شما مي‌گوييد من يك نواري را ديده‌ام كه فلاني فلان حرف را مي‌زد مهم نيست اما من تائيد مي‌كنم كه حرفي به آمريكايي‌ها زده‌ام و به نخست وزير عراق هم گفته‌ام كه اگر آن را تكذيب كنند، اسناد آن را منتشر خواهم كرد و جالب است كه آمريكايي‌ها آن را تكذيب نكرده‌اند.
رئيس جمهور ادامه داد: آقاي كروبي شما از طرف آمريكايي‌ها اينجا صحبت مي‌كنيد اما شما يك انقلاب انقلابي هستيد و در انقلاب بوده‌ايد و سخنراني‌هاي شما عليه آمريكا موجود است و حرف‌هاي كه در مقاطع مختلف بيان كرده‌ايد موجود است اما چه شده است كه امروز از آمريكايي‌ها دفاع مي‌كنيد و من واقعا تعجب مي‌كنم.

كروبي: بزرگترين سرمايه امام (ره) صداقت بود 
مهدي كروبي با بيان اينكه بزرگترين سرمايه امام (ره) صداقت بود گفت: ايرانيان اين سرمايه را از زمان زرتشت تا دوره اسلام و تا زمان امام زمان(عج) با خود دارند كه مي ‌گويند دو كار يعني دروغگويي و نزول خوري را انجام ندهيد.
كروبي با بيان اينكه اسلام بدترين گناه را دروغ مي‌داند، ادامه داد: بايد دولت اعتماد مردم را جلب كند تا اين وضعي كه به وجود آمده است درست شود.
وي افزود: نكته دوم آماري است كه شما ارائه مي‌دهيد؛ (انگار) من از بيابان آمدم و اصلا اطلاعاتي ندارم ولي16 سال در مجلس شوراي اسلامي بودم و از گروههايي هستم كه از همان اول در مجلس بودم يعني زماني كه شما بخش‌دار ماكو يا فرماندار خوي بوديد من در مجلس نايب رئيس بودم؛ من كه از بيابانها نيامده‌ام من خودم با آمار و ارقام سر و كار دارم و تمام كسانيكه اين آمار و ارقام را مي‌دهند خلاف آمار و ارقام شماست.
كروبي ادامه داد: من نمي‌دانم چرا صدا و سيما اين كار را نمي‌كند چرا مي‌ترسد؛ طرفداران احمدي نژاد و اگر من بخواهم ريز بگويم آقاي احمدي‌نژاد چون رئيس دولت است فرمايشهايي دارد كه مي‌گويد. من كه چيزي دستم نيست و مي‌گويد تو خبر نداري؛ به ملا گفتند وسط زمين كجاست گفت كه اينجاست اگر قبول نداريد متر كنيد.
وي افزود: اينكه نمي‌شود برادر عزيز! من مي‌گويم دوستان شما بيايند نه در صدا وسيما بلكه در دانشگاهها با دوستان ما بنشينند و صحبت كنند. بانك مركزي گفته است تورم 25 درصد است شما اين روزها آن را رسانده‌ايد به 14 درصد با يك محاسبات عجيب.

كروبي: مادر و ننه جون من هم تورم را مي‌فهمند
كروبي گفت: تورم غير از مسائل علمي، با شكم و زندگي مردم سر و كار دارد. خيالات و توهم نيست. ننه جون من كه البته هم مادرم و هم ننه جانم فوت كرده‌اند هم تورم را مي‌فهمند.
كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: آقاي ضرغامي يك مرتبه گفت كه گوشت كيلويي 6 هزار تومان است اما اينها مي‌گويند بگوييد 4 هزار تومان؛ يك گروهي بايد بنشيند و روي اينها بحث كنند. ولي شما آماري مي‌دهيد كه اينقدر گلستان شده است ولي كارشناسان مي‌گويند نرخ بيكاري رشد داشته و برخلاف آمار شما مي‌گويند.
وي افزود: من الان هم انقلابي هستم با همان سوابق و در خط امام. خط انحراف و كجي كه با امام مشكل داشت شما را هدايت مي‌كند. جمهوري اسلامي ايران سه كلمه مورد نظر امام بود كه براي جمهوريتش محدوديت قائل شديد شما چرا از اين همه آدم كه رد صلاحيت شدند دفاع نكرديد.
كروبي ادامه داد: شما رئيس جمهور مملكت هستيد ولي هر دو مجلس كه 2 هزار نفر رد صلاحيت كردند با شما مشكل دارند؛ كار شما با آقاي لاريجاني به جاهايي رسيد كه آقاي لاريجاني نامه شما را طنز خواند.
وي ادامه داد: شما از روز اول به موضوع فساد مالي توجه كرديد كه اين خيلي خوب است؛ گفتيد اسم 16 نفر را در اختيار دارم. اگر من رئيس مجلس بودم مي‌گفتم چون يكي از سران سه قوه هستم اسامي را به من هم بدهيد ولي نگفتيد اما آنقدر ادامه داديد كه فرياد رئيس قوه قضاييه درآمد و اوضاع به هم ريخت و عده‌اي رفتند و آخر هم ما نفهميديم.
كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: رئيس جمهور اولا بايد فساد مالي خود را هم بگويد يا اگر در زيرمجموعه او كسي اينطور است اطلاع دهد اما شما همينطور جنگ رواني راه مي‌اندازيد و اين جنگ رواني وضع كشور ما را به اينجا رسانده است.

كروبي: 40 ميليارد تومان وام با دستور شما به محصولي دادند
وي ادامه داد: به دستور شما 40 ميليارد تومان وام دادند به آقاي محصولي؛ ما نمي‌توانيم اسم ببريم. بايد يك كميته تحقيق درست شود تا ببينيم صحبتهاي آقاي احمدي نژاد درست است يا نه و اگر درست بود با رشادت تمام مي‌آيم و از مردم عذرخواهي مي‌كنم. شما همين تعهد را بدهيد. ولي قوه قضاييه مي‌گويد اين آقا اينقدر هياهو مي‌كند ولي يك پرونده ارائه نداده است.
كروبي گفت: چرا ديوان محاسبات مي‌گويد يك ميليارد دلار گم شده است. شما گفتيد اشتباه شده اما آنها دوباره اين موضوع را مطرح كردند.
چرا مي‌گويند 300 ميليارد تومان در زمان شما كه شهردار تهران بوديد گم شده و چند بار خواستند بررسي كنند و كميسيون مربوطه هم دو بار تصويب كرد ولي صحن مجلس جلوي آن را گرفت؛ خب مجلسي كه دو هزار نفر آن را شوراي نگهبان رد مي‌كند همين مي‌شود.
وي افزود: در پرونده نفت اردبيل خود قوه قضاييه مي‌گويد جلوي آن را گرفتيم؛ رقمي كه وقتي حضرت عالي آنجا بوديد. حالا من اگر فساد نمي‌شد اسامي را مي‌گفتم و آيا اينها نبايد مشخص شود؟

احمدي نژاد: اگر محصولي وام گرفته مال شما
در ادامه اين مناظره، محمود احمدي نژاد تاكيد كرد: آقاي كروبي! اطلاعاتي كه به شما داده‌اند اطلاعات غلطي است. يكي از آنها را فقط اثبات كنيد بقيه‌اش بماند.
(كروبي گفت: ببخشيد من اشتباه كردم حرف زدم)
وي افزود: شما گفتيد كه 40 ميليارد تومان به دستور من به آقاي محصولي داده شده است؛ سند خود را به قوه قضاييه بدهيد. اينها بازي تبليغاتي است. اگر آقاي محصولي در عمرش يك ريال از بانكي وام گرفته است مال آقاي كروبي و تيمش چه برسد به اين 40 ميليارد. اينكه شما آمار رسمي كشور را زير سوال مي‌بريد يعني گذشته خود را زير سوال مي‌بريد نه احمدي نژاد را.
احمدي نژاد ادامه داد: يك كسي گفته است به عنوان كارشناس اين آمار غلط است! اين آمار رسمي بانك مركزي است. آمار رسمي مركز آمار ايران است و اگر اينها را قبول نداريد دوستان شما كه در گذشته مسئوليت نداشتند چطور از عملكردشان دفاع مي‌كنند. اين همه پول گرفتند در كشور چه كار كردند. شما با اين كار گذشته خود را هم زير سوال مي‌بريد. اين آمار در گذشته بوده و الان هم هست. همه دولتها بر اساس بانك مركزي و مركز آمار گزارش مي‌دهند. دولت آقاي خاتمي بر چه اساسي گزارش مي‌داد؟ آيا خودش مي‌رفت متر مي‌كرد يا آقاي هاشمي خودش مي‌رفت اندازه گيري مي‌كرد.
وي افزود: اگر بنده به يك نفر در مركز آمار يا بانك مركزي گفته باشم آمار را دست كاري كنيد حق با شماست. اصلا آنها نمي‌توانند اين كار را بكنند؛ بايد بگويم سه مرجع توليد آمار داريم؛ برنامه و بودجه، بانك مركزي و مركز آمار. اينها همواره باهم اختلافهاي جزئي داشتند و مي‌نشستند و اختلافها را با هم حل مي‌كردند.
وي با اشاره به جزوه آمار توهين‌ها و اتهامات روزنامه متعلق به كروبي(اعتماد ملي) گفت:‌ اينها تيتر اتهاماتي است كه روزنامه شما به من زده است؛ اگر در دوران مسئوليت من چه در دولت، چه در استانداري و چه در شهرداري يك ريال كسي سند تخلف داشت و نه 300 ميليارد تومان، هزار دفعه روزنامه شما و دوستانتان پر مي‌كردند؛ اينكه همين طوري مسايل را مطرح كنيد كه نمي‌شود.

كسي كه كانديدا است خانواده‌اش و ستادش اموال خود را اعلام كنند
احمدي نژاد ادامه داد: من گفته‌ام كسي كه كانديدا است خانواده‌اش و ستادش اموال خود را اعلام كنند و بگويند از كجا آورده‌اند و اين تعهد را هم بدهند كه اگر اموالي را پنهان كرد‌ه‌اند قوه قضاييه بگيرد و در اختيار مردم قرار دهد. من كسي را به فساد متهم نمي‌كنم. ولي آقاي كروبي شما كه نيروي انقلاب هستيد چرا از آقاي شهرام جزايري پول گرفتيد؟
وي افزود: اگر كسي به من پول داده سند آن را منتشر كند. شما يك 300 ميليون و يك 200 ميليون از شهرام جزايري پول گرفتيد كه 300 ميليون را تاييد كرديد و 200 ميليون نيز در پرونده ثبت شده است كه او گفته و البته من تاييد نمي‌كنم. شما يك شخصيت سياسي هستيد. چرا او اين پول را به شما داد و هيچ سوال نكرديد كه چرا و با چه هدفي اين پول را به شما داد؛ اين سوالها بازهم باقي است.

شما هنوز انتخابات را زير سوال مي بريد
كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: شما هنوز انتخابات را زير سوال مي بريد و سيستمي كه خود شما چند بار با آن انتخاب شده‌ايد را زير سوال مي‌بريد در حاليكه مجريان انتخابات صددرصد دوستان شما و هم حزبي‌هاي شما بودند.
وي افزود: من مي‌گويم همگي اموال خود را اعلام كنيم؛ من هم همين جا به قوه قضاييه مي‌گويم اگر در بستگان من و يا اطرافيان من كسي تخلفي كرد جدي تر و محكم تر برخورد كنيد و اگر من يك مورد براي وساطت كسي به قوه قضاييه زنگ زدم يا پيغام فرستادم اعلام كنند.
احمدي نژاد در ادامه با اشاره به سيستم مديريت كشور، يكي از شاخصهاي اصلي مديريت در كشور را مصارف دولت اعلام كرد و با اشاره نموداري كه در اين رابطه تهيه كرده بود گفت: اعتبارات دولت و هزينه‌هاي دولت دو بخش است؛ يكي مصرف يعني هزينه و بخشي هم سرمايه گذاري كه با آن راه پل، مدرسه و غيره مي‌سازند.
وي افزود: اين دولت پولي را كه از مردم گرفته كمتر هزينه كرده و بيشتر به بخش سرمايه گذاري توجه داشته است؛ من در هر شهري كه مي‌روم از مردم مي‌پرسم كه از تعداد پروژه‌ها چند تا عملي شده است و مردم هم گزارش مي‌دهند و كارهاي اين دولت در منظر همه مردم است و تصميم گيريها تصميم گيريهاي دقيق و علمي است برخلاف اين حرفهايي كه آقاي كروبي مي‌زند و خواستم بگويم كه خرافه و خيال است.

بايد علمي با هم بحث كنيم
احمدي نژاد ادامه داد: من يك دانشگاهي هستم و بايد بنشينيم با هم علمي بحث كنيم؛ شما به چه استنادي اعداد و ارقام را رد مي‌كنيد؟ بايد يك گزارش ديگر بياوريد. اتفاقا گزارش نهادهاي بين‌المللي هم اين گزارش ها را تاييد مي‌كند يعني كساني كه اقتصاد كلان كشورها را كنترل مي‌كنند رشد و ثبات اقتصادي ما را تاييد مي‌كند.
وي افزود: ما روي هوا حرف نمي‌زنيم. وقتي مي‌گوييم تورم رو به پايين است همينطور است. همان موقع كه تورم 25 درصد بود بانك مركزي آن را اعلام كرد و الان هم كه تورم زير 15 درصد است همان بانك مركزي اعلام مي‌كند نه اينكه كس ديگري بخواهد اين حرف را بزند؛ بانك مركزي روز به روز تورم را اعلام مي‌كرد و ما هم نفي نكرديم چون خود مردم آن را حس مي‌كنند.
وي يكي ديگر از عرصه‌هاي مديريت كشور را بورس و سرمايه اعلام كرد و افزود: در دولت قبل يك حبابي در بورس پيدا شد و با يك بورس بازي كه هنوز قانون بورس تصويب نشده بود و ساختار جديد مستقر نشده بود يك حباب درست شد و با يك عددهاي غير واقعي عده زيادي ضرر كردند و عده خاصي سود بردند اما در اين دولت ما آمديم و واگذار كرديم و آمار در سال 84 تا 87 بالا رفته است و اين بدون سهام عدالت است.
احمدي نژاد ادامه داد: اين آن چيزي است كه در بورس مستقيما در اختيار مردم قرار گرفته است و تقريبا همه بنگاههايي كه قبلا از اين دولت رفاقتي يا جور ديگر واگذار شده داراي مشكل هستند. امروز بنگاههايي كه دچار مشكل شده اند قريب به اتفاق بنگاههايي هستند كه قبل ازاين دولت با واسطه به افراد فروخته شده و همه داراي مشكل مديريتي هستند و يك مورد از بنگاههايي كه در اين دولت واگذار شده مشكل ندارد چون عالمانه واگذار شده است.

كروبي: جرات شما زياد است
مهدي كروبي در ادامه مناظره تلويزيوني خود با محمود احمدي‌نژاد با بيان اينكه ما در همان مساله اول مانديم،خطاب به احمدي‌نژاد گفت: من درباره اين آمار و ارقامي كه شما مي‌دهيد ادعاي كارشناسي ندارم. ولي از همه كارشناسان كه مي‌پرسم اشكالات جدي دارند.
كروبي ادامه داد: جرات شما زياد است و اسم هم مي‌بريد ولي من نمي‌توانم اسم افراد را ببرم. شما با شخصيتي مانند مهندس موسوي راجع به يك خانم سوال مي‌كنيد و مي‌گوييد بگويم يا نگويم؟ در حاليكه كه خانم رهنورد قبل از انقلاب شناخته شده‌تر از آقاي موسوي بود چراكه دو تا كتاب و برو بيايي داشت و اهل فكر وانديشه بود و بعد از انقلاب وقتي سال 65 وقتي امام(ره) طرح شاهد را براي من تنظيم كرد تنها خانمي كه ما به اين مجموعه فرهنگي دعوت كرديم خانم زهرا رهنورد بود كه هم موثر بود و هم در طرح مدارس شاهد بسيار كمك كرد.
وي افزود در شب مناظره شما و مهندس موسوي من پيش خود گفتم قضيه چيست و يك مورد منفي و يك مورد مثبت به ذهن من آمد گفتم نكند خداي نكرده موضوع در مورد خانم منفي‌اي است و از طرفي فكر كردم مي‌خواهيد از اقاي موسوي بپرسيد كه چرا راجع به مسئله زهرا بني يعقوب سكوت كرد.
دبير كل حزب اعتماد ملي خاطر نشان كرد: من كه نمي‌توانم اسم افراد را ببرم ولي شما در مورد آقاي هاشمي صحبت كرديد در حاليكه خودتان در گذشته عبارت بلندي در تعريف آقاي هاشمي گفته‌ايد.

آقاي هاشمي در اين دوره ميرحسين موسوي را تاييد مي‌كند
كروبي گفت: من علاوه بر اينكه با آقاي هاشمي دوست و رفيق هستم باهم اختلاف نيز داريم به طوريكه دوره قبل در مقابل من ايستاد و امروز هم آقاي موسوي را تاييد مي‌كند و من را تاييد نمي‌كند.
وي اظهار داشت: آقاي ناطق نوري هم از دوستان قديمي ما و از چهره‌هاي موجه است اما ما حتي از او هم انشعاب كرديم ولي دوستي و رفاقتمان پابرجاست و ايشان در شهردار شدن شما هم نقش زيادي داشت و من نيز حتي وقتي آقاي خاتمي از شما دعوت نكرد من به ايشان گله كردم. ولي شما همينطور اسم مي‌بريد و من معتقدم تنها راه اين است كه بياييم واقعا فكري كنيم.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص سياست خارجي دولت نهم نيز گفت: شما مي‌گوييد سياست خارجي ما غوغا كرده. اين چه غوغايي است كه شما تبريك هم كه مي‌گوييد، جوابتان را هم نمي‌دهند.
كروبي به نامه امام(ره) به گورباچف اشاره كرد و افزود: آقاي جنتي نامه شما را با نامه امام(ره) مقايسه كرد. گورباچف هنوز به آن نامه امام(ره) افتخار مي‌كند.
وي ادامه داد: شما مي‌گوييد ما به حياط خلوت امريكا در كشورهاي لاتين راه پيدا كرديم، من از شما مي پرسم چه چيزي نصيب ما شده است؟ آقاي چاوز هم با اوباما و هم با صدام ديدار كرده و حتي وقتي صدام را در آغوش گرفت بيش از شما او را فشار داد.
در اين ميان احمدي نژاد از او پرسيد: اوباما صدام را بغل كرده؟
كروبي گفت: نخير آقاي چاوز و اشكالي هم البته ندارد منافع ملي او ايجاب مي‌كند كه هم با شما و هم باصدام و هم با اوباما رابطه داشته باشد.
وي اضافه كرد: اين چه حياط خلوتي است كه رابطه ما با همه جا به هم خورده و مشكلات جدي مثلا با ايتاليا، كشورهاي اروپايي و خيلي كشورها بوجود آمده است و از طرف ديگر شما مي‌گوييد تحريم ها عليه ايران اثري ندارد ولي من مي‌گويم كه ما با همه اينها مشكال داريم.

اظهار نظرهاي مقامات رژيم صهيونيستي
دبيركل حزب اعتماد ملي با اشاره برخي اظهار نظرهاي مقامات رژيم صهيونيستي اظهار داشت: رئيس سابق موساد مي‌گويد: اگر صدها ميليارد دلار از سوي موساد خرج شده بود تا كسي منافع اسرائيل را تامين كند، احدي بهتر از احمدي نژاد نمي‌توانست اين خدمت را انجام دهد.
كروبي افزود: وي در ادامه مصاحبه خود با تلويزيون عربي اسرائيل گفت: هيچ كس بهتر از احمدي نژاد تامين كننده منافع اسرائيل نيست و در ادامه مدعي شد وجود احمدي نژاد براي اسرائيل يك معجزه و يك هديه گرانبها و حتي الهي است چراكه هر جمله‌اي كه او عليه اسرائيل مي‌گويد كار ما را درجهان آسان مي‌كند.
وي افزود: البته اينكه من صحبت اينها را مي‌گويم لابد صهيونيست هم مي‌شوم.
كانديداي انتخابات دهم رياست جمهوري افزود: پيام امام خميني(ره) با پيام احمدي نژاد زمين تا آسمان فرق دارد امام در گذشته مي‌گفتند جايي كه به شما بي احترامي مي‌كنند نرويد.
كروبي ادامه داد: وقتي من به ايتاليا رفتم ايتاليايي ها گفته بودند ما در حد رئيس جمهور از ايشان استقبال كرديم تا آمد. آنها كه از مهدي كروبي فرزند احمد استقبال نكردند بلكه از رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران استقبال كردند و امروز وقتي شما به برخي جاها مي‌رويد و اين بي‌احترامي‌ها كه مي‌شود براي ما تلخ است اين چه بركتي دارد كه شما مي‌گوييد داريد جهان را مديريت مي‌كنيد؟
وي خاطر نشان كرد: شما مي‌گوييد تا به حال صد كشور از ما خواسته‌‌اند تا الگوي مديريت خود را در اختيار آنها قرار دهيم. اولا الگوي مديريت ما چيست؟ ما كلاس ابتدايي هستيم اصلا اكابري هستيم خواهش مي‌كنم شما اين توضيحات را به ما بدهيد الگويي كه شمادرست كرده‌ايدچيست كه دنيا شيفته آن شده و صد كشور هم خواهان آن هستند لطفا شما 20 تا از اين كشورها را براي ما نام ببريد.

زير عبارت خليج عربي نشستيد
وي افزود: شما به يكي از اجلاس عربي رفتيد و در زير عبارت خليج عربي نشستيد و عكس شما هم موجود است و ما حالا بايد تو سر خود بزنيم و بگوييم كه اينجا خليج فارس است؛ 500 سال قبل از ميلاد مسيح هم خليج فارس است، الان هم خليج فارس است. آيا اين سياست خارجي ماست؟ امروز عربها انقدر پررو شده اند كه مي‌گويند مثلا ما در صورتي در مسابقات ورزشي كشورهاي اسلامي شركت مي‌كنيم كه به جاي خليج فارس كلمه خليج بنويسيد.

آقاي كروبي جواب ندادند كه چرا از شهرام جزايري پول گرفته‌اند
محمود احمدي نژاد در ادامه مناظره با بيان اينكه بالاخره آقاي كروبي جواب ندادند كه چرا از شهرام جزايري پول گرفته‌اند. (كروبي بلافاصله بابيان اينكه آفرين به هوشتان مي‌گويم خاطر نشان كرد: شما جواب سوالات من را نداديد و من هم مخصوصا جواب شما را ندادم.)
احمدي نژاد گفت: شما 300 ميليون گرفته‌ايد و در دستگاه قضايي هم ثابت شد و حكم آن هم صادر شده و نفوذ شما هم در دستگاه قضايي هم اگر صد برابر من نباشد كمتر از من نيست. اگر كسي يك مورد از من سفارش كرده و يا من سفارش كسي را كردم اعلام كنيد. شما بدترين توهين‌ها را به من كرديد و حتي عكس همسر من را كه نقشي در اين قضايا ندارد در روزنامه خود چاپ كرديد و به آن توهين كرديد؛ شما اگر يك برگ سند عليه من داشتيد چاپ مي‌كرديد نه شما بلكه همه چاپ مي‌كردند.
وي افزود: در موضوع شهرداري آقاي لاري مي‌خواستند پرونده سازي كنند به من گفتند برو كنار من گفتم هرچه از من داريد در روزنامه چاپ كنيد و الان هم به شما مي‌گويم هر چه از من يا خانواده من داريد در روزنامه‌تان چاپ كنيد و پاي آن مرد و مردانه بايستيد. مردم بايد بدانند چه كسي رئيس جمهور آنان است. من مي‌گويم همه اموال، ستادها و وزرايمان را اعلام كنيم هر چه تقلبي بود قوه قضاييه آن را بگيرد.
احمدي نژاد در ادامه تاكيد كرد: بالاخره شما نگفتيد آن 300 ميليون چه شد.

احمدي نژاد: آقاي كروبي انحراف از موازين امام از شما بعيد است
وي افزود: راجع به رژيم صهيونيستي كه من ننگم مي‌آيد اسم اسراييل را براي آن ببرم، امام جمله زيبايي فرمود و گفت كه اينها آنقدر نجس هستند كه اگر خود را به دريا بزنند آن را نجس مي‌كنند ولي آنها در زمان جنگ همين ادعاي آقاي كروبي را كردند براي آنكه بگويند ملت ايران با اسرائيل ارتباط دارد و از آن سلاح مي‌خرد.
احمدي نژاد ادامه داد: همان موقع امام اين جواب را دادند و من همان جواب امام را به شما مي‌دهم. من راجع به رژيم صهيونيستي صحبت كردم ولي شما چرا ناراحت مي شويد؟ من گفتم هولوكاست كجا واقع شده و چرا جواب آن را بايد فلسطين بدهد.
وي افزود: شما مي‌گوييد به ايتاليا رفته‌ايد و شما را تحويل گرفته‌اند. نوش جانتان! از نظر من دنيا فقط چند كشور اروپايي و آمريكايي نيست. آقاي كروبي به موازين امام برگرديد. اينقدر انحراف از موازين امام از شما بعيد است. چند كشور اروپايي تحويلمان نگرفتند؟ من به 60 كشور خارجي رفتم و 60 رئيس جمهور به كشور ما آمدند و وزارت خارجه اينها را اعلامي مي‌كنند.
كروبي در اين هنگام گفت 5 تا از كشورهايي كه از شما الگو خواستند نام ببريد كه احمدي نژاد جواب داد: جناب آقاي كروبي شما صحبتتان را كرده‌ايد كروبي گفت: من عذر خواهي مي‌كنم.
احمدي نژاد گفت: بنده اگر انشاءالله در اين دوره هم راي بياورم به هيچ وجه از سياستهاي خارجي شما و آقاي خاتمي پيروي نخواهم كرد، چون آنها را به ضرر كشور مي‌دانم و نتيجه آن هم معلوم شد كه انرژي هسته‌اي را دادند و محور شرارت هم شدند و تعهد هم دادند ولي الان همه چيز برگشته است. ضمن اينكه من آماده‌ام شما تشريف بياوريد و اينكه مي‌گوييد آموزش بده من به عنوان يك شاگرد براي شما توضيح مي‌دهم اما يك جمله بگويم كه امروز در ديپلماسي، ديپلماسي عمومي حرف اول را مي‌زند و من خواهش مي‌كنم اين را جنابعالي هم مطالعه كنيد و به دوستانتان هم كه اين حرفها را تهيه مي‌كنند تذكر دهيد.
وي ادامه داد: شما بايد افكار عمومي دنيا را در دست بگيريد. آقاي اوباما دو روز پيش چه گفت؟ اينها آثار چيست؟ آيا دل او براي ما سوخته يا اينكه ديپلماسي كشور باعث چنين چيزي شد.
كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: چهار سال پيش آقاي بوش صحبت از براندازي ايران مي‌كرد ولي الان آقاي اوباما مي‌گويد ما بدون ايران هيچ كاري نمي‌توانيم بكنيم. آنها همراهي ايران را مي‌خواهند. چطور شما پيروزي ملت و ارتقاء جايگاه ايران را انكار مي‌كنيد؟ شما مي‌گوييد ايتاليا ناراحت است خب باشد مگر ايتاليا ملاك ماست؟ و يا چند كشوراروپايي و آمريكايي؟
احمدي نژاد تاكيد كرد: آقاي كروبي! آنها هم همين حرف را مي‌زنند. آقاي بوش هم عين حرفهاي شما را مي‌زد و مي‌گفت چرا ايران مقاومت مي‌كند و چرا انرژي هسته اي مي‌خواهد و چرا عليه رژيم صهيونيستي حرف مي‌زند؟ شما هم همان حرفها را تكرار مي كنيد و مي‌گوييد رابطه‌مان با همه جا به هم خورده است اما من مي‌پرسم رابطه ما با كجا به هم خورده است؟
وي خطاب به كروبي افزود: آيا يادتان رفته كه در دولتهاي قبلي چه اتفاقاتي مي‌افتاد؟ من پاسخ شما را درباره خليج عربي نمي‌گويم بلكه به اساتيد زبان عرب ارجاع مي‌دهم كه مي‌گويند در «دول الخليج العربيه»، «العربيه» به دول برمي‌گردد نه به خليج و هيچ وقت نمي‌گويند «خليج عربيه» بلكه مي‌گويند خليج عربي.
احمدي نژاد گفت: من متاسفم شما و دوستانتان چند بار اين حرف را زده‌ايد. اجازه دهيد اساتيد زبان عربي اين را تشريح كنند.
وي افزود: خود همان رئيس كشوري كه ما رفتيم بلافاصله مصاحبه كرد و گفت: كشورهاي عربي اشتباه مي‌گويند و حق با ايران است. ما قويترين ديپلماسي را به كار گرفتيم و از آن هم حمايت مي‌كنيم.
كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: من به خانم رهنورد احترام مي‌گذارم و دو بار از آقاي موسوي پرسيديم و ايشان فكر كرد شخص ديگري را مي‌گويم. بحث ما نحوه استاديار يا دانشيار شدن ايشان است چرا كه قانون براي همه يكي است و نمي‌شود بگوييم كسي انقلابي بوده پس حق بيشتري بايد داشته باشد.
وي افزود: شما در سال 65 رئيس حج بوديد و آنجا سخنراني كرديد و اعلام كرديد كه راه نجات فلسطين بسيج عمومي و جنگ مسلحانه با اسرائيل است و جمهوري اسلامي با همه امكانات خود آماده است، در اين مبارزه به صورت جدي و فعال شركت كند.
احمدي نژاد افزود: شما گفتيد در اين رابطه 300 هزار نفر در گردانهاي قدس سازماندهي شده‌اند. شما جنگ را تنها راه مقابله با اسرائيل خوانديد و گفتيد براي مبارزه با اسرائيل بايد برويم و مبارزه مسلحانه كنيم. حال من از شما مي‌پرسم شما چه كاره نظام بوديد؟ الان مواضع سياست خارجي ما هم مورد تاييد ملت است و هم مورد تاييد مجلس است و هم مورد تاييد رهبري؛ بقيه چه كاره‌اند.
وي ادامه داد: شخصي هم مي آيد خيلي معمولي اظهار نظر مي‌كند و ما هم تشكر مي‌كنيم ولي نظام نيستند چرا خودشان را جاي نظام مي‌گذارند؟ اگر بنا بود رژيم صهيونيستي جايزه بدهد بايد به اين موارد جايزه مي‌داد. آقاي كروبي شما از آن موضع به اين موضع رسيديد كه وقتي من در مورد هولوكاست دو تا سوال منطقي مطرح مي‌كنم به جاي اينكه رژيم صهيونيستي را محكوم كنيد من را محكوم مي‌كنيد؟
احمدي نژاد ادامه داد: به نظر من مواضع تغيير پيدا كرده است. من شما را دوست دارم اما چقدر فاصله؟ آمريكايي‌ها، اروپاييها و صهيونيستها ناراحت شدند و شما هم ناراحت شديد و اعتراض مي‌كنيد؟

نسبت صادرات و واردات
كانديداي رياست جمهوري دهم در ادامه يك شاخص ديگر را در اقتصاد را نسبت صادرات و واردات به درآمدها عنوان كرد و افزود: از سال 60 و 63 از دولت دوم (64 تا 67) بيش از درآمد ارزي واردات شده يعني يا از خارج قرض گرفته‌اند يا از بانك مركزي. در دولتهاي قبل هم همينطور بوده يعني بالاي 100 درصد. در اين دولت نسبت واردات به صادرات نفت و گاز 83 درصد شده است و نسبت واردات به درآمدهاي ارزي 63 درصد شده است؛ يعني صادرات غير نفتي ما رشد جهشي داشته و درآمد ارزي ما ذخيره شده و امروز ذخاير ارزي بانك مركزي ما بالاترين و مطمئن ترين در طول تاريخ كشور است.كه من عدد آن را نمي‌گويم ولي مراكز اقتصادي جهاني آن را تا 120 ميليارد دلار برآورد كرده‌اند.
احمدي نژاد ادامه داد: من فكر مي‌كنم با هياهو و زدن اتهامات نمي‌شود كشور را اداره كرد. كشور را بر اساس منطق و عالمانه مي‌توان اداره كرد.
احمدي نژاد گفت: برادر عزيز آقاي كروبي! رئيس جمهور بايد كارشناس ارشد باشد. اينكه من نمي‌دانم و كارشناسان فلان حرف را مي‌زنند درست نيست اگر دو كارشناس حرف متفاوت زدند شما از كجا متوجه مي‌شويد كه كدام درست است.
احمدي نژاد خاطر نشان كرد ضمنا ماجراي شهرام جزايري فراموش نشود.

كروبي: جزايري چيزي از من نخواست؛ من بايد از مردم پول بگيرم
مهدي كروبي كانديداي انتخابات دهم رياست جمهوري در ادامه مناظره گفت: چند نكته را در اينجا عرض مي‌كنم و موضوع آقاي جزايري را هم مي‌گويم؛ اولا سال 65 حتما لشگر قدسي وجود داشته يا نداشته، من نگفتم. من هميشه وقتي در آنجا صحبت مي‌كردم بر اساس سياست امام بوده كه صريح مي‌گفت نه شرقي نه غربي و براساس مبناي حرف امام مي‌گفتند مي‌خواهيم راه‌پيمايي كنيم و ما مي‌خواهيم جهان اسلام را مقابل اين دو تا قرار دهيم.
وي افزود: ما يك داستاني با امام داريم كه اگر آنرا بگويم وقتمان گرفته مي‌شود كه بگويم چقدر آن پيرمرد دقيق بوده كه در آن زمان در يك مصاحبه من نكته‌اي را نگفته بودم اما دو سه روز بعد حاج احمد آقا تلفن كرد. نكته عجيبي بود اما اگر خاطره بگويم وقتم گرفته مي‌شود.
كروبي ادامه داد: بحث جنگ مسلحانه نبود و بنده همانطور كه شما فرموديد نه خبر داشتم و نه هيچ چيز ديگر؛ اگر هم بحث منافع ملي نبود يك سلسله مسائل ديگري را مي‌گفتم كه مواردي بود كه خلاف دستور امام تحركاتي شده بود و امام جلويش را گرفت.
وي خاطرنشان كرد: كافي است مسلمانان بسيج شوند و ما هم در آن زمان بهترين نقش را داشتيم و خود حماس و لبنان هم قبول دارند كه حركت‌هاي آن موقع را در مكه كه امام خط مي‌داد باعث شد كه اين موقعيت تا به حال بوجود آمد؛ سال 65 متأسفانه سالي بود كه در آن هواپيمايي از ما گرفتند كه معلوم شد يك سري مواد منفجره در آن بوده و آن هواپيما را نگه داشتند و بنده هم هيچ خبر نداشتم اما با قاطعيت ايستادم تا همه آنها را گرفتم و آوردم و فقط 3 نفر از آنها آنجا ماندند كه اصلي بودند.

من يك سؤال را جواب ندادم و آقاي احمدي‌نژاد هي به آن اشاره مي‌كند
كروبي اظهار داشت: در مورد كارشناسان، من يك سؤال را جواب ندادم و آقاي احمدي‌نژاد هي به آن اشاره مي‌كند در حالي كه من 10 سؤال از شما كردم و هيچكدام را جواب نداده است، من مي‌گويم قوه قضاييه درباره پرونده اردبيل توضيح دهد؛ كارشناسان خودت، دانش جعفري، خوش‌چهره، افروغ و رهبر اينها همه ياران شما بودند كه از دور شما رفتند؛ نكته سوم اينكه مي‌فرماييد من به جرياني وصل هستم، اينگونه نيست و من به جرياني وصل نيستم بلكه شما الحمدالله به آقاي نقدي، شريعتمداري، صفاريان (صفار هرندي) اينها همه دوستان شما هستند، آيت‌الله مصباح يزدي، آيت‌الله جنتي، اشكالي هم ندارد و اتفاقاً شما به مجموعه خوبي وصل هستيد و الآن قدرت داريد و آقاي جنتي حتي حق استاد شاگردي را هم فراموش مي‌كند و مي‌گويد نوشته‌هاي شما بايد مثل نوشته‌هاي امام در كتاب‌ها تدريس شود.
وي افزود: من انقلابي هم هستم و همان انقلابي ريشه‌دار و حساب‌شده هستم منتهي مي‌گويم بايد حساب‌شده حرف بزنيم چون اگر نسنجيده حرف بزنيم دشمن‌تراشي مي‌كنيم؛ من كاري به دولت ندارم، از خودم دفاع مي‌كنم، هرچند آن موقع كه در مجلس بودم و چه در محضر رهبري بودم اين يك كلمه حرف را مي‌زدم و مي‌گفتم ما بايد هسته‌اي صلح‌آميز را بخواهيم و پافشاري هم بكنيم و دفاع هم بكنيم اما مذاكره را با آنها را قطع نكنيم، من هميشه اين را گفته‌ام و الآن هم مي‌گويم، حتي به من گفتند تعليق، گفتم نه و حتي گفتم سياست‌گذاري با هبري است و هرچه گفته‌ام در چارچوب نظام گفته‌ام و الا من نه مذاكره كننده بوده‌ام و نه در جلسات بوده‌ام و مذاكرات را وقتي مي‌شنيديم گزارش به ما مي‌دادند و يا دعوت مي‌كردند به جلسات شوراي عالي امنيت ملي كه رئيس آن رئيس جمهور است و چه در محضر رهبري، و ما هم نظراتي مي‌داديم.
كروبي تصريح كرد: در زمينه هولوكاست نيز ما مي‌گوييم بالاخره آيا هولوكاست انجام شده است يا نشده است. شما وقتي آن مسئله را مي‌گوييد فكر مي‌كنيد از وجود مقدس امام زمان يا سلمان فارسي دفاع كرده‌ايد، وقتي آن را مي‌گوييد از هيتلر دفاع كرده‌ايد؛ در اينكه كه مي‌گوييد فلسطيني‌ها از سرزمين‌شان آواره شده‌اند و صهيونيست آمده‌اند و گرفته‌‌اند صحيح مي‌گوييد و ما هم از روز اول گفته‌ايم اينها بايد به سرزمين خودشان برگردند و پيشنهادي كه جمهوري اسلامي داشت، رفراندوم بود، اما اينكه اينقدر بگوييم و بزرگ كنيم و رسمي بكنيم درست نيست بحث ما اين است.

جزايري يك پول درسته به من داد، من هم خرج كردم
وي ادامه داد: اما در مورد قضيه آقاي جزايري، ببينيد آقاي احمدي‌نژاد من خدمت شما عرض كنم، اين يكي را چون دو سه بار شما تأكيد كرديد من گفتم، حتي دوستان به من گفته‌اند هر اسمي از ما برد كه از نزديكان شما هستند وارد بحث نشويد و من هم بنا ندارم. اما اين مسئله كه شما دو سه بار فرموديد، من يك روحاني هستم و اجازه‌هايي از امام دارم كه هيچ‌كس اين اجازه‌ها را ندارد و حالا بعضي‌هايش را هم اينجا كتبي دارم، دوم اينكه پرونده من در زمان انقلاب يك بخشش به امور مالي برمي‌گردد يعني اجازه داشتم. تيتروار بگوييم كميته‌ها تقسيم شده بود و در كميته انقلاب اسلامي جناب آقاي مهدوي كني، در جهاد جناب آقاي ناطق، كميته سپاه مرحوم لاهوتي داده شده و كميته امداد را هم به من دادند و كميته امداد براي اقشار آسيب‌پذير بود و در رأس مجروحان و خانواده‌هاي شهدا قرار داشتند و من اين كار را انجام مي‌دادم و هر روز صبح پيش آيت‌الله صانعي مي‌رفتم و پول مي‌‌گرفتم و و قبلاً هم پول تحصن و همه اينها با من بود و يكي دوبار شيراز و خوزستان رفتم و پول بردم و وقتي امام وارد شد، 7 ميليون تومان آن زمان دست من بود و من شدم مسئول كميته امداد.
كروبي تصريح كرد: به تدريج امام پشت سر هم به من احكام دادند و من هم شهرتي پيدا كردم كه از بيرون و مسلمانان داخل و خارج براي من پول مي‌آوردند و از اموال مصادره‌اي به من مي‌دادند كه بين مردم تقسيم مي‌كردم و حسابش هم از دولت جدا بود، در مورد آقاي جزايري هم اصلاً من عادت ندارم كه بگويم چه فردي يا افرادي پيش من آمدند، آقاي جزايري را آوردند و دو مرتبه هم آقاي جزايري هم پول داد و 300 ميليون تومان بوده و 200 ميليون تومان نيست و چون صداقت دارم، اگر يك ميليارد تومان هم بود مي‌‌گفتم.
وي ادامه داد: به خدا آقاي جزايري هيچ چيزي هم از من نخواست، الان هم بايد به من پول بدهند من كه پول نفت ندارم تا خرج كنم، من كه الحمدالله پول تراكم شهرداري ندارم، بنده بايد از مردم پول بگيرم تا خرج كنم و اينطور نيست كه شما فكر كنيد من ورد مي‌خوانم و اين برايم طلا ‌مي‌شود تا خرج كنم، بالاخره بايد عده‌اي به من بدهند اما اين كه كسي بگويد يك قران از جايي آوردي و حتي تلفن كه معمول است، اينگونه نبوده و البته به خود ايشان (احمدي‌نژاد) وقتي شهردار بود براي مسكن نمايندگان تلفن كردم اما خوشبختانه جزايري هيچ چيز از من نخواست كه بخواهم به كسي تلفن بكنم؛ چون من عادتم است، از آقاي قاليباف بپرسيد چند نامه برايش نوشتم چون مراجعه مي‌كنند و ما هم نامه مي‌نويسيم. در مورد خانواده آقاي قدوسي هم به آقاي احمدي‌نژاد گفته بودم كه ايشان گفته بودند اصلاً من خبر ندارم كه بعد خانواده قدوسي گفت اصلاً خود ايشان دستور دادند، آقاي احمدي‌نژاد در جلسه مجمع مصلحت از شما سؤال كردم كه چرا خانه خانواده قدوسي اينجوري شده و گفتي خبر ندارم.
كروبي تصريح كرد: آقاي جزايري يك پول درسته به من داد، من هم خرج كردم و هيچ كاري نكردم و مهم‌تر اين است كه در لابه‌لاي اوراق بايد بگردم و پيدا كنم تا ببينيم رهبري چه نوشته‌ است، با اينكه آيت‌الله شاهرودي از نظر رهبري و از نظر همه ما عزيز است، رهبري در زير آن نامه با حالت توبيخي نوشته بود كه جناب آقاي شاهرودي، اين چه شيوه كاري است كه يك نفر پولي به فردي بدهد و آن فرد هم پول را در كار معمول خرج كند و موجه هم هست و هيچ‌كدام هم چيزي از هم نخواسته‌اند، چرا قوه قضاييه چنين كاري كرده است و اين شأن قوه قضاييه نيست كه چنين كاري بكند؛ من تا اينجا گفتم و مي‌خواهم مقداري از وقتم را براي تتمه بحث نگه‌ دارم.
در اين قسمت از اين مناظره مجري گفت: شما 2 دقيقه وقت داريد، كروبي گفت: آقاي احمدي‌نژاد چند دقيقه وقت دارد؟ كه مجري گفت ايشان 11 دقيقه وقت دارد و كروبي خواست كه احمدي‌نژاد صحبت كند و برخلاف قرعه‌كشي ابتداي مناظره، وي مناظره را به پايان برساند.
كروبي گفت: 5 يا 6 دقيقه كه پايان بحث آقاي احمدي‌نژاد مانده بود بگوييد كه تا من آن يكي 2 دقيقه خودم صحبت كنم و بعد ايشان مناظره را به پايان ببرد تا من در اين فرصت به مطالبم نگاه كنم و ببينم چه بايد بگويم.

احمدي نژاد: فسادها به همين شكل پول گرفتن از شهرام جزايري شكل مي گيرد
احمدي‌نژاد در ادامه مناظره خطاب به كروبي گفت: بالاخره ما پاسخ قضيه آقاي جزايري را دريافت نكرديم، اينكه چطور 300 ميليون مي‌آيد و شما امام و رهبري و همه را هزينه مي‌كنيد تا از آدمي كه در زندان است و محكوم شده و 150 ميليارد تومان... در اين قسمت كروبي دوباره در ميان سخنان احمدي‌نژاد شروع به سخن گفتن كرد كه احمدي‌نژاد از وي خواست اجازه دهد تا بقيه سخنانش را بگويد.
وي افزود: بالاخره فسادها همين‌گونه شكل مي‌گيرد؛ 300 تومان به اين آقا، 200 تومان به آن آقا، 50 تومان به آن آقا مي‌دهند و هر كاري دلشان مي‌خواهند در اين كشور مي‌كنند. من تعجب از جنابعالي است كه چطور متوجه نشديد اين پول چيست؟ يعني هر كسي هر پولي آورد، مي‌گيريد؟ ولو پول حرام؟ ولو پول خلاف قانون؟ اين چه توجيهي است كه امام به من پول داده، آنموقوع كه شما گرفتيد، مسئول كميته امداد نبوديد، مسئول بنياد شهيد نبوديد، مسئول حج هم نبوديد، يك روحاني هستيد و خيلي محترم مثل بقيه.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: من 2 سؤال ديگر از جنابعالي دارم؛ مي‌گويم وقتي شما در بنياد شهيد مسئول بوديد، در بنياد شهيد زندان درست كرده بوديد و افراد را زنداني مي‌‌كرديد و افراد در آنجا كتك زده مي‌شدند، اين را هم تشريح كنيد كه آيا از امام اجازه داشتيد و يا از رئيس قوه قضاييه اجازه داشتيد؟ چطور شما زندان درسته كرده بوديد و افرادي را در بنياد شهيد محبوس كرده بوديد؟
وي ادامه داد: بنده گفته‌ام كه اموالمان را اعلام كنيم، من خواهش مي‌كنم كه آقاي كروبي اعلام كنند اول انقلاب خانه‌اشان در كجا و چقدر بوده و الان در كجاست و چقدر است و اين از كجا آمده است؛ من اموالم را اعلام كرده‌ام و باز هم اعلام مي‌كنم، بنده حقوق معلمي مي‌گيرم و گرفته‌ام و تمام پرونده من از الان در دست قوه قضاييه است و اعلام هم كردم اگر در زندگي من، همسرم و فرزندانم مشكلي هست، بدون اجازه من منتشر كنند تا همه بدانند، زندگي من معلوم است كه يك خانه دارم و حساب‌هاي بانكي‌ام را هم اعلام كردم و فقط حقوق دولت مي‌گيرم، درآمد ديگري ندارم و در دانشگاه هم براي پژوهش و كارهاي ديگر پول دانشگاه مي‌گيرم؛ آقاي كروبي هم بفرمايند كه اين خانه خود را از كجا آورده‌اند، ايشان هميشه مسئول بودند، آيا از همان پول‌هايي كه امام اجازه دادند برداشته و يا نه، امثال آقاي شهرام جزايري‌ها دادند و يا اگر فعاليت اقتصادي مي‌كنند بگويند، ايشان مسئول بوده و اگر فعاليت‌ اقتصادي داشته، بگويد.
كروبي در وقت پاياني خود در پايان اين مناظره گفت: آقاي جزايري كه به من پول داد، ما هيچ‌وقت تحقيق و تفحص نمي‌كنيم كه ببينيم اين پولش از كجا است، اگر بدانيم فاسد است، نمي‌گيريم، اگر بدانيم چيزي از ما مي‌خواهد دقت مي‌كنيم و نمي‌گيريم؛ الان هم اگر يك آدم متديني پولي براي ما بياورد و چيزي از ما نخواهد، مي‌گيريم.
وي افزود: نكته دوم، مسئله‌اي كه در مورد خود ايشان مطرح است و الان مدركش هم موجود است و بعد از يك هفته انتخابات برملا مي‌كنيم، 700 ميليون دلار از پول دولت مي‌خواسته به يك آقايي بدهد كه رهبري جلوي آن را گرفت، يكي از اختلافاتش با بانك مركزي نيز همين بوده كه حواله مي‌داده و نمي‌دادند و دعواشان مي‌شد و اين 700 ميليون دلار را مي‌خواسته به يكي از رؤساي جمهور بدهد و حالا مي‌آيد و مي‌گويد كه چرا مردم 300 ميليون تومان از خودشان به من داده‌اند.
كروبي تصريح كرد:‌ آيا از عيادي و نزديكان ايشان (احمدي‌نژاد) كسي در زندان نيست؟ قضاياي آقاي علي‌آبادي و اطرافيانشان چيست؟ شما ما را مجبور كرديم كه اين حرفها را بزنيم. برخي از نزديكان شما را با زور از زندان آزاد كردند.
مجري مناظره در اين لحظه پايان وقت كروبي را به وي اعلام كرد كه كروبي نيز اظهار داشت: حالا كه وقت من تمام شده، شما بفرماييد چطور مي‌گوييد اين مقايسه‌ها درست نيست، ما هرچه بگوييم شما حرف خودتان را مي‌زنيد و مي‌گوييد يك پا دارد، آنها مي‌گويند درآمد نفت شما انصافاً در اين 3.5 سال به اندازه كل درآمد دولت‌هاي سازندگي و توسعه سياسي بوده، شما نفت 100 دلاري و 80 دلاري را چكار كردي و الان اينها كجاست؟ آقاي احمدي‌نژاد به خدا من خرم‌آباد بودم و همه طرح‌ها مانده است.
مجري مناظره سخنان كروبي را قطع كرد و به وي گفت كه زمان شما به پايان رسيده است.
احمدي‌نژاد اظهار داشت: باز ما قانع نشديم كه بالاخره مسئله آقاي شهرام جزايري چطور بود و چگونه مسكن شما از يك خانه 100 متري به يك مسكن چند صد متري در بهترين نقطه تهران تبديل شد.
كروبي بازهم سخنان احمدي‌نژاد را قطع كرد و گفت: ما اول بايد ببينيم اين حرفي كه مي‌زنيم راست است يا نه...
مجري برنامه خطاب به كروبي گفت آقاي كروبي با اين شيوه زمان‌بندي ما برهم مي‌خورد و اجازه بفرماييد كه آقاي احمدي‌نژاد در زمان خودشان صحبت بكنند.

كسي كه از روزنامه اش خبر ندارد، چطور مي‌خواهد كشور را اداره كند؟
كروبي باز هم در حال ادامه دادن سخنان خود بود كه احمدي‌نژاد در ادامه وقت خود به سخنانش ادامه داد و گفت: من از شما مي‌خواهم اگر بنده خواسته‌ام 700 ميليون دلار به كسي بدهم و بانك مركزي گفته كه بايد چنين كاري اجازه رهبري داشته باشد، همين فردا آن را در روزنامه خودتان بزنيد، چرا مي‌خواهيد به هفته آينده موكول بكنيد؟ اين چه حرفي است؟ شما به همسر من كه هيچ نقشي نداشته است در روزنامه خود تهمت زده‌ايد كه مي‌گوييد خبر نداريد.
كروبي در حالي كه در ميان سخنان احمدي‌نژاد مدام در حال صحبت كردند بود گفت: والله من خبر ندارم احمدي‌نژاد گفت: بسيار خوب، كسي كه مي‌خواهد رئيس جمهور شود از روزنامه‌اي كه صاحب امتيازش است خبر ندارد، آنوقت چطور مي‌خواهد كشور را اداره كند؟ آقاي كروبي من از شما عذر مي‌خواهم و به شما احترام مي‌گذارم و به لباس شما و به ريش سفيد شما و به سوابق شما احترام مي‌گذارم، شما خبر نداريد كه عكس همسر من را در روزنامه‌ شما انداختند و به همسر من توهين كردند؟ شما برويد.
كروبي براي چندمين بار باز هم به ميان حرف احمدي‌نژاد پريد و گفت: تو انتظار داري عكس زن يك مرد شريف و نجيب را در مقابلش بگيري و به همه نشان بدهي و آنوقت كسي به تو چيزي نگويد؟
مجري مناظره به كروبي گفت: اجازه بدهيد آقاي احمدي‌نژاد در وقت پاياني خود سخنان خود را مطرح كنند.
احمدي‌نژاد ادامه داد: آقاي كروبي اگر شما باز بخواهيد صحبت كنيد، بگوييد و اگر مي‌خواهم از وقت من هم شما استفاده كنيد.
در حالي كه كروبي همچنان در حال صحبت كردن بود و مي‌گفت من از اين موضوع خبر ندارم، مجري خطاب به وي گفت: شما مي‌توانيد بعد از انتخابات هم با هم صبحت كنيد.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: شما براي بررسي آن مورد مي‌توانيد به دو سه هفته پيش روزنامه خود مراجعه كنيد و بخوانيد و گزارش بگيريد.
باز هم كروبي شروع به سخن گفتن كرد و اظهار داشت: خواهش مي‌كنم بگوييد ماجرا چه بوده، من بي‌اطلاع هستم، شما توضيح بدهيد.
احمدي‌نژاد پاسخ داد: من مي‌خواهم از وقت خودم، خودم استفاده كنم. ايشان بحث منزل و شهرام جزايري و زندان را توضيح ندادند و اعلام نكردند آيا الان حاضر هستند اموال اطرافيان خود را اعلام كنند تا همه در جريان باشند؟ رئيس ستادشان، دوستانشان و همه كساني كه در ستادشان كار مي‌كنند و اينكه 20 ميليارد تومان فقط مي‌خواستند بدهند به مخابرات در انتخابات، فقط براي اس‌ام‌اس.

احمدي نژاد: 20ميليارد تومان هزينه اس.ام.اس را از كجا آورده ايد؟
احمدي نژاد افزود: ستاد ايشان به مخابرات رفته و گفته 20 ميليارد تومان براي ارسال اس‌ام‌اس مي‌خواهيم بدهيم و مخابرات گفته كه ما اس‌ام‌اس عمومي نداريم؛ براساس برآوردها بيش از 100 ميليارد تومان هزينه تبليغات جناب آقاي كروبي است و بگويند كه اينها را از كجا و چگونه آورده است كه اينها را براي مردم توضيح بدهد و الان وقت‌شان تمام شده است.
احمدي‌نژاد خطاب به مجري مناظره گفت: هفت هشت دقيقه از وقت من باقي مانده و مي‌خواهم چند نكته بگويم؛ اين دولت در خدمت مردم با كار كارشناسي است، بنده بيش از 1000 ساعت خودم با كارشناسان اقتصادي و استاتيد اقتصادي جلسه‌ گذاشته‌ام، ممكن است 2 يا 3 يا 10 يا 20 نفر مخالف نظر ما باشند و بنده هيچ‌وقت آن را رد نمي‌كنم اما من جلسات 10 نفره، 20 نفره، 50 نفره و جلسات مختلف حتي جلسات 5 ساعته داشته‌ام و حضرت آقاي كروبي، معتقدم رئيس جمهور بايد خودش كارشناس ارشد باشد.
در حالي كه باز هم كروبي در ميان سخنان احمدي‌نژاد شروع به سخن گفتن كرده بود، رئيس جمهور به سخنان خود ادامه داد و افزود: اينكه هرچه مي‌پرسي مي‌گويند كارشناسان نظر بدهند، پس كارشناسان بيايند و رئيس جمهور شود نه اينكه فرد ديگري رئيس جمهور شود و كارشناسان اداره كنند.
وي تصريح كرد: نظرات شخصي در كارشناسي اثر دارد و كارشناسي وحي منزل و مطلق نيست و اين طور نبايد باشد كه عده‌اي واژه‌ كارشناسي را وسط انداختند و مدام با آن بازي مي‌كنند.

دانشجويان ستاره‌دار
احمدي‌نژاد گفت:‌ شما امشب در فيلم خودتان دوباره به دانشجويان ستاره‌دار اشاره كرديد، من آمار آن را دارم، اين در دوران آقاي معين كه متأسفانه يك اطلاعيه‌ هم داده، آمارش مشخص است كه از سال 78 چند نفر ستاره‌دار بودند و سال 82 بيشترين آن بوده كه 2500 نفر و سال 84 كه آخرين سال تا قبل از اين دولت بوده 224 نفر بود و سال 85 در اين دولت لغو شد و تمام؛ بعد شما 4 تا آدم مي‌آوريد و مي‌گويند ما ستاره‌دار هستيم؛ ستاره را وقتي ليست قبولي‌ها را منتشر مي‌كنند، كنارش مي‌نويسند، ستاره را كه روي پيشاني كسي نمي‌زنند.
وي افزود: شما بحث گشت ارشاد را مطرح كرديد كه من ديشب توضيح دادم، اهل سنت و اقوام را مطرح كرديد كه من توضيح دادم و رفتار دولت معلوم است.
احمدي‌نژاد تصريح كرد:‌ من مي‌خواهم دو سه جمله راجع‌به آينده صحبت كنم، خطاب به ملت عزيزمان، بالاخره شما مردم اين دولت را برگزيديد، اين دولت هم با تمام توان در خدمت شما بوده و من اعلام كردم و الان هم اعلام مي‌كنم كه آقاي كروبي و دوستانشان هر مورد تخلف مالي از اين دولت، از بنده، وزراي من، فرزندان من و همسر من دارند، در روزنامه‌ها منتشر كنند، به شرط اينكه پاي آن هم بايستند و كلي حرف نزنند.
وي ادامه داد: ما به سمت آينده حركت مي‌كنم و به فضل الهي در آينده تورم كاهش پيدا خواهد كرد و به يك رقمي خواهد رسيد، اين را تمام تحليل‌هاي اقتصادي مي‌گويد. در حالي كه ما رشد اقتصادي خود و سازندگي خود را حفظ كرده‌ايم؛ ما در موضوع اشتغال در آينده سه برنامه اساسي داريم، بنگاه‌هاي كوچك، بنگاه‌هاي بزرگ و زمينه‌‌سازي‌هاي سرمايه‌گذاري و 7 طرح بزرگ اصلاح ساختار اقتصادي تهيه كرده‌ايم كه بخشي از آن در مجلس است و بخش ديگري آن نيز مي‌آيد، همه زيرساختهاي لازم براي اجراي اصل 44 را ما فراهم كرديم و 14 نهاد در اين مدت كوتاه تشكيل و 42 آيين‌نامه نوشته شد و در اين دولت نشان داده شد كه ملت مي‌تواند.

ظرفيت‌هاي ملت تازه در حال شكوفايي است
احمدي‌نژاد گفت: ظرفيت‌هاي اين ملت در علم، فن‌آوري، سياست، فرهنگ، اقتصاد و زمينه‌هاي گوناگون تازه در حال شكوفايي است و دولت به فضل الهي موانع را برمي‌دارد و از مردم پشتيباني مي‌كند؛ براي مسكن طرح‌هاي ما امسال به شكوفايي مي‌رسد، در مسكن مهر نيز قرار است قيمت زمين را از مسكن برداريم و تحويل دهيم و وام بانكي نيز تصويب شده و در بانك مسكن به خود مردم واگذار مي‌شود تا بسازند و قيمت پايين بيايد، يك امتياز ويژه براي مسكن و ازدواج جوانان نيز داريم و اينها را به فضل الهي دنبال خواهيم كرد.
وي افزود: 4 سال دوستان هرچه خواستند گفتند و ما تحمل كرديم، حوصله كرديم و پاسخ نداديم. در همين روزنامه‌هاي آقاي كروبي صدها توهين و تهمت زده شده اما ما مطلقاً پاسخ نداديم و كار كرديم، بعضي‌ها مي‌گويند چرا پاسخ نداديد؛ در شرايطي كه كشور در محاصره نظامي دشمن بود و در حال تحريم و فشار سياسي بود و اگر ما مي‌خواستيم وارد اين بگومگوها بشويم چه اتفاقي مي‌افتاد و چگونه مي‌خواست اين حجم سازندگي اتفاق بيفتد و اين شاخص‌هاي خوبي را در اقتصاد نسبت به گذشته به دست بياوريم؛ ما نمي‌گوييم الان مشكل نداريم ولي ما معتقديم كه در حال كم كردن مشكلات هستيم و اگر مي‌خواستيم وارد بگومگوها بشويم نه مي‌توانستيم به فنآوري هسته‌اي دست بيابيم ونه سياست خارجي به اوج عزت مي‌رسيديم.
احمدي‌نژاد تصريح كرد:‌ مسير ما همان مسير است و در خدمت و در كنار مردم شعار ما سلامت است پاكترين و خادم‌ترين دولت اين دولت است و در كنار مردم است و يك مورد اگر تخلف بدست مي‌آوردند، گوش فلك را كر مي‌كردند اما ديديد كه راه روشن را در كنار ملت عالمانه و صادقانه ادامه خواهيم داد تا به فضل الهي ايران بايد جزو بهترين كشورهاي جهان باشد و مي‌تواند در مديريت‌هاي جهان نقش اساسي و تعيين‌كننده داشته باشد و بايد عزيزترين و پيشرفته‌ترين كشور جهان باشد و اين چشم‌انداز ما است و ما باور داريم كه ملت ايران مي‌تواند.
وي خاطرنشان كرد:‌ ما از نگاه دشمن به ملت خود نگاه نمي‌كنيم بلكه مي‌گوييم ملت ما توانمند است و بايد در بالاترين جاي جهان قرار گيرد.
مجري مناظره با مشاهده پايان يافتن سخنان احمدي‌نژاد به وي گفت شما يك دقيقه ديگر هم وقت داريد.
احمدي‌نژاد اظهار داشت: در اين وقت باقيمانده مي‌خواهم از ملت عزيز و فداكار ايران تشكر كنم به خاطر همه همراهي‌ها و بزرگواري‌هايشان، ديروز در اصفهان و چند روز پيش در مشهد و در استانهاي مختلف.

سفرهاي استاني را در خدمت مردم ادامه خواهيم داد
وي افزود: ما انشاالله سفرهاي استاني را در خدمت مردم ادامه خواهيم داد و نظارت‌ها ادامه خواهد يافت.
احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد:‌ فرمودند برخي افراد حامي ما هستند، بله اكثريت ملت بزرگواري كردند و در اين 4 سال حمايت كردند، اما من هيچ حزب و گروهي ندارم و ريالي هم در انتخابات نه خرج كردم و نه دارم كه خرج بكنم و از ملت عزيز مي‌خواهم كه اجازه بدهند اين خادماشان 4 سال ديگر در خدمت آنها باشد.
در حالي كه مجري مناظره در حال پايان برنامه و خداحافظي با بينندگان بود كروبي  گفت: نكاتي باقي مانده كه فرداشب خواهم گفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا